UNTUK MEMILIH TAJUK TAJUK POPULAR, KILIK PAGE MENARIK SEBELAH KANAN BLOG ~ TQ

09 February 2012

Testimoni membiak cockatiel dan budgie

Apa kata otai-otai :-

Membiak  cockatiel perlu banyak sabar. Ada beberapa fasa perlu diikuti dan akur dengan fasa tersebut :-
1. Perlu bersyukur bila cockatiel dah sepasang (pairing)
2. Melihat cockatiel jantan panjat betina pun dah kira ok.
3. Bertelur pun dh kira ok walaupun tak ada benih.
4. Kalau burung bertelur dan menetas belum tentu anak hidup
5. belum tentu anak yang hidup sempurna jantinanya dan sihat seperti parent.

- Ady seberang takir, kuala terengganu.


Tempoh waktu yang sesuai untuk pairkan english budgie dan cockatiel setelah betul-betul matang sekurang-kurangnya umur 6-8 bulan. Baru anak comel.

Seboleh-bolehnya budgie jangan dipairkan dengan adik-beradik, cross dengan baka lain untuk dapatkan darah yang berlainan.

- mohd zainuddin awang, bachok, kelantan.





Kalau sayap cockatiel dah jatuh bawah ekor itu tandanya dia nak bertelur. Tak berani nak ganggu nestbox masa tiel tengah mengeram.



- Ali RC, kg.gong pok jin, kuala terengganu.






Membiak english budgie (EB) bukannya senang, sebab tu harganya tetap maintain.



- Hafidz Dzira, putra jaya.






Cockatiel kalau kena cara mudah untuk dibiakkan, pengalaman membiak cockatiel selama 8 tahun membuahkan hasil sehingga kini.

- cikgu boy setiu.


Pantang cockatiel di ganggu jika dia tengah mengeram lebih-lebih lagi waktu malam. Elakkan gangguan pada waktu malam.

Kalau nak beli cockatiel, beli yang matang dan pastinya telah sepasang. mahal pun tak pa.

- Joe, dungun.





Tak kisah apa mutation cockatiel pun janji membiak, walaupun jenis bangla (normal gray) tetapi kalau ada yang jenis comei tapi tak membiak...nak buat apa? buat pameran.

- Nazo, wakaf tengah, kuala terengganu.






Hasrat mencapai sasaran english budgie sebanyak 50 pasang.

- cikgu mohd iqram mansor - bachok, kelantan.




Tak kira berapa pun harga english budgie janji barang show tetap beli. Minat yang besar-besar.


- Hafis Apis - batu rakit, terengganu.







Target cockatiel mencapai sasaran 40 pasang.


- Mie pasar borong, gong badak, kuala terengganu.







Ingat pesan ayah, kalau nak main burung boleh asalkan makanan burung tu tidak mahal daripada makanan kita.

- Mahalim mamat kuala ibai









saya minat bela budgie dan cockatiel tetapi isteri saya lebih minat lagi. terima kasih diatas tunjuk ajar otai-otai.

- rosli yusuf wakaf tengah, kuala trg.







Asal main hobi suka-suka je tp sekarang dah dapat duit hasil jualan burung.

- zainuddin abdul rahman, kuala terengganu



Telah membela cockatiel semenjak 20 tahun yang lalu, dulu sepasang cockatiel hanya berharga RM80.00 sepasang berbeza dengan harga sekarang. Walaupun harga ada turun dan naik, samada ada permintaan atau tidak, saya terus membela cockatiel.

- Wahid Telemong.





Ambe jual burung ikut harga standard. biar orang kate mahal, tak nak beli pun tak apa biar ambe bela simpan buat stok. lening harga sekoi dan kuaci mahal tak kan harga burung semakin jatuh. baik kukus panggang grill je burung yang tak laku.

- mat noor, dungun.





Rela burung mati dalam gok (sangkar) daripada jual dengan harga murah daripada harga sebenar.

- cikgu ameran hassan, setiu





Niat nak tambah koleksi EB lagi tetapi terpaksa KIV dulu sebab kawasan rumah terhad.

- mohd redzuan mohd noor, kuala trg






baru belajar nak bela burung cockatiel pulak, sebelum ni biak arnab  -

- nur hafidzah che ismail, kuala trg










Membela burung ini tidak mengira jenis, mahal atau murah apa yang penting asalkan mencapai kepuasan diri bagi memenuhi hobi masa lapang. Bukan untuk perniagaan tetapi untuk mencari rakan dan kepuasan diri untuk membiaknya. Bagaimanapun ianya menguntungkan jika burung yang dibela membiak dan menjual anak bagi menampung kos makanan atau membeli burung lain yang berkenan dihati. 
Saya sendiri telah melabur lebih kurang RM20k dalam kos menyediakan sangkar serta membeli budgie dan cockatiel tidak termasuk burung merpati. Persoalannya adakah saya dapat semula modal yang saya laburkan? jawapanya tidak sama sekali. Apa yang saya perolehi adalah kepuasan diri. Berintraksi bersama rakan-rakan pemburungan di serata negeri malah dari luar negara.
Kesimpulannya membela burung bukan untuk perniagaan. Buat apa saja bagi memenuhi hobi kita asalkan ianya tidak melanggari undang-undang dan mendatangkan masalah kepada orang lain :)


- azuan sulaiman (bloggers)

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Ayat Austine hok paling daring sekali hihihiii

    ReplyDelete