SELAMAT DATANG KE SEMBANG BUDGIE DAN COCKATIEL - AS BUDGERIGAR - BIGMAN FARM~KETERANGAN LANJUT HUBUNGI 0129978884

26 June 2012

Handfeeding Anak Cockatiel


Jika anda merancang untuk mengambil anak cockatiel untuk handfeeding, terdapat beberapa persediaan anda perlu dan mesti dibuat. Pertama, anda perlu untuk memilih dan membeli makanan formula handfeeding yang sesuai dan berkualiti. Kedua, anda perlu menentukan alat handfeeding, akhir sekali, anda perlu memilih bekas yang sesuai supaya anak dapat dipanaskan kepada suhu yang betul. Bagaimanapun perkara yang paling penting, adakah anda mumpunyai cukup masa untuk handfeeding?


Makanan Yang Sesuai


Terdapat banyak makanan formula handfeeding yang sesuai di pasaran. Adalah dicadangkan menggunakan produk Kaytee exact For All Baby Birds yang mudah didapati dan senang menyediakannya. Terdapat juga jenama lain seperti Zeiler terpulanglah kepada anda asalkan ia mengandungi beberapa ramuan penting seperti lactobacillus dan ezim untuk pencernaan. Ada juga sesetenggahnya membuat ramuan sendiri seperti nestum untuk bayi dicampur dengan roti dan sebagainya. Bagaimanapun adalah paling sesuai menggunakan makanan formula yang siap dijual.






Bahan-bahan di dalam Kaytee Natural:

Jagung, Gandum, Ground Oat Groats, Middlings Gandum, Jagung Hidangan Gluten, kering Telur Seluruh, Bawah Benih Flaks, Pulp Beet yang telah kering, Hidangan Kacang Soya, Minyak Soya, Gula Jagung, Germa Gandum Makan, L-lisina, Kalsium Karbonat, Garam , Alga Meal (sumber DHA), Fructooligosaccharide, Dicalcium Phosphate, Yis kering Brewers, Suplemen Vitamin A, klorida Kolin, DL-Methionine, tokoferol Campuran (bahan pengawet), Ekstrak Yis, Ekstrak Schidigera Yucca Suplemen, Vitamin E, Vitamin B12 Tambahan , Tambahan Riboflavin, Proteinate Mangan, Proteinate tembaga, Sulfat Besi, Zink Oksida, Oksida Manganous, Kompleks Menadione Natrium Bisulfite (sumber aktiviti vitamin K), Niacin, Rosemary Ekstrak, Asid Sitrik, Pantothenate Kalsium, Kuprum Sulfat, Mononitrate tiamin, hidroklorida Pyridoxine , Cholecalciferol (sumber vitamin D3), Beta-Carotene, Canthaxanthin, Asid Folik, Kalsium iodat, Biotin, Karbonat Cobalt, Selenite Natrium, kering Bacillus subtilis Produk Penapaian, Bacillus kering licheniformis Penapaian Produk, Perisa Asli. 

Protein mentah (min.) ........................... 14.0%
Mentah Lemak (min.) ........................... 5.0%
Serat mentah (maksimum) .................... 5.0%
Kelembapan (maksimum) ..................... 12.0%
Omega-3 Fatty Acids (min) .................. 0.5%
Asid docosahexaenoic (DHA) (min) .... 0.05%
L-Carnitine (min) ................................. 25 mg / kg




Peralatan
Menggunakan picagari (syringe) adalah alat yang sesuai untuk handfeeding anak cockatiel tetapi perlu berhati-hati dan perlahan. menggunakan picagari yang mempunyai plungers - getah adalah lebih sesuai dan mudah untuk diguna. Terdapat alat khas yang dijual tetapi peralatan ini perlu di import khas. 
Selain tiub getah, peralatan yang sedia ada untuk handfeeding tetapi peralatan ini perlu diimport
(hubungi hafidz Dzira 017-9887049)
Antara peralatan handfeeding


Anak yang hendak hanfeeding hendaklah diletak di dalam bekas yang sesuai. Dicadangkan kotak keras atau bekas akuarium plastik paling sesuai disamping kemas dan bersih ianya boleh mengekalkan suhu. Didasarnya perlu diletakkan dengan tisu dapur atau habuk kayu pine (habuk kayu hamster).
Berhati2 semasa memasukkan tiub


Jadual Handfeeding

Umur anak yang paling sesuai untuk disuap adalah pada umur 14 hari. Anak berumur 1–5 hari agak sukar untuk disuap. Bagaimanapun ianya boleh dilakukan secara berhati-hati. Jika anak berumur selepas tiga minggu pula anak tersebut sukar untuk menerima handfeeding kerana anak akan menolak makanan dan menggunakan secara paksa untuk menyuapnya, bagaimanapun lama kelamaan  anak akan meminta untuk disuapkan dengan sendiri. Anak yang disuap lebih awal daripada 2 minggu, anak tersebut tidak boleh mendapatkan semua kekebalan semulajadi yang mereka perlukan daripada ibu bapa mereka.   Anak dalam tempoh tersebut memerlukan lactobacillus acidophilus (bakteria baik). Sebab itulah memilih makanan formula penting. 

Jika menggunakan picagari untuk memberi makan, mulakan dengan meletakkan anak di atas meja di hadapan anda dan memasukkan hujung getah perlahan-lahan ke dalam sebelah kiri mulut (paruh). Buat secara berhati-hati dengan perlahan, tekanan pada pelekap picagari perlahan-lahan. Pastikan makanan formula masuk ke dalam tembolok dan berikan ruang supaya anak boleh bernafas. Bagi anak yang berumur 8-14 hari, memadai sukatan 5ml, 18 hari keatas sukatannya 10ml. Bagaimanapun cuba suap sedikit demi sedikit dan masa yang sesuai asalkan anak boleh menerima makanan tersebut. Berikut adalah jadual handfeeding yang dicadangkan :

Umur 1-4 hari Setiap dua jam dos 1 - 2 cc
Umur 5-7 hari Setiap tiga jam dos 2-3 cc
Umur 8-14 hari pada jam 7 pagi, 11 pagi, 3 petang, 7 petang dan 11 malam dos 4 - 6 cc
Umur 15-24 hari pada jam 7 pagi, 12:00 tengah hari, 5 petang dan 11 malam dos 7-10 cc.
Umur 25-34 hari pada jam 7 pagi, 5 petang, 11 malam dos 11 - 15 cc
Umur 35-44 hari pada jam 7 pagi, 5 petang dos 11 - 15 cc
Umur 45 hari untuk bercerai susu hanya jam 5 petang dos 11 - 15 cc
(seboleh-boleh anak cockatiel yang berumur 45 hari diletakkan bersama-sama cockatiel lain yang masih muda bagi tujuan pembelajaran untuk makan sendiri)

Apabila anak sudah semakin besar, adalah perlu diberi makan sebelah petang sahaja dengan dos yang sedikit. Anak cockatiel hanya menerima sedikit makan dan pada masa yang sama proses mengecil tembolok berlaku bertujuan memudahkan anak tersebut terbang.  Anak cockatiel yang telah besar (dlm tempoh bercerai susu) ianya boleh kehilangan 10-15% daripada berat badan. Ini disebabkan anak leka untuk terbang dan bermain. Dalam tempoh ini perlu diberi permerhatian kerana walaupun anak tersebut sudah pandai makan sendiri, makanan formula perlu diberi juga sekali pada waktu petang sehingga anak tersebut betul-betul tidak lagi bergantung dengan makanan formula.
Makanan pejal seperti sambau (sku), kuaci dan roti hendaklah ditabur diatas lantai supaya anak burung belajar mengutip dan lama kelamaan ia pandai makan sendiri. 


Gambar di atas adalah disebabkan salah faham membiarkan anak yang disangka telah pandai makan sendiri sedangkan anak burung ini masih memerlukan kaytee. Anak ini hanya boleh bertahan selama 3 hari sahaja tanpa suapan dan akhirnya mati kebulur. Apabila ke tahap ini sudah terlambat untuk disuap kerana perutnya tidak lagi boleh menerima sebarang makanan.

17 comments:

  1. terima kasih otai azuan. Byk manafaat yg sy perolehi dr blog ini. teruskan usaha

    ReplyDelete
  2. thank you so much broo!!!! baru menetas pagi tadi time 8.30am:)

    ReplyDelete
  3. sangat mmbantu tp cara pnjgaan ank cockatiel ngan budgie sama ke??

    ReplyDelete
  4. Saya di JB. Dimana boleh saya dapat Formula makanan anak cockatiel/budgie dan alatnya?

    ReplyDelete
  5. Saya duk di klang. Mana tempat jual benda ni ek

    ReplyDelete
  6. Kenapa anak teil geleng2 kepala pastu muntahkan air hingga mercik2 sekeliling... adakah terlebih air atau terlalu kenyang... makanan tk keluar tp hanya air yg keluar..

    ReplyDelete
  7. Terima kasih atas perkongsian.. 1-2 cc utk 1-4 hari? Cc tu cmne nk sukat?

    ReplyDelete
  8. thanks ..sya duk area batu pahat..mna nk cari kaytee ni

    ReplyDelete
  9. thanks ..sya duk area batu pahat..mna nk cari kaytee ni

    ReplyDelete
  10. Salam, keytee kalau campurkan dgn nestum bayi boleh ke?

    ReplyDelete
  11. Salam nak tnya, sy ada baby alex kalo nk mask kaytee perlu air panas ke, lpas tu kalo nk bg mkn tu kna tggu sejuk dlu ke makanan tu umur setahun lebih, brapa cc kna bg, brapa jam sekali kna bg

    ReplyDelete
  12. Selepas kita suap tu,ank tu kita terus jaga sendri atau letak balk. Dlm sarang biar ibu nya jaga,atau macam mana,mintk pencereha sifu2

    ReplyDelete
  13. Baru nk blajar suap,nk thu lepas kita suap tu kita yg jaga atau letk blik kat ibu dia

    ReplyDelete
  14. Cocktail saya baru btelur.. Brpa lama masa megeram.. Apa tidakan perlu sya buat..

    ReplyDelete
  15. Saya mau burung cocktail sepasang utk beli

    ReplyDelete