SELAMAT DATANG KE SEMBANG BUDGIE DAN COCKATIEL - AS BUDGERIGAR - BIGMAN FARM~KETERANGAN LANJUT HUBUNGI 0129978884

21 June 2012

Isu Budgie & Cockatiel Dilesenkan

Semua jenis Budgie dan Cockatiel telah dimasukkan keadalam Akta 716 Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 bertarikh 20 APR 2012. 




Susulan akta ini dikeluarkan, beberapa usaha telah dilakukan oleh peminat dan pembiak seperti mengisi borang aduan yang disediakan oleh Jabatan Perhilitan, membuat bantahan kempen tanda tangan, bantahan aman di hadapan Wisma Persekutuan di Kuala Terengganu, dialog dengan Pengarah Perhilitan Negeri dan sesi dialog dengan Menteri dan KSU di Putrajaya. Keputusannya memberansangkan dan masih menunggu black & white daripada jabatan.


Saya sebagai mewakili PPBCT penaja pada masa ini telah melancarkan kempen tandatangani membantah akta ini dengan menghantar memorandum bantahan bertarikh 4 JUL 2012 kepada Tuan Pengarah Perhilitan negeri TERENGGANU dan Ketua Pengarah Perhilitan Malaysia. Telah mendapat 200 tandatangan daripada pembiak, peminat dan peniaga negeri Terengganu. Kempen tandatangan ini juga dibuat di negeri-negeri lain khususnya semasa perjumpaan Pet Parrot Club Malaysia (PPCM) di Sungai Pusu.

 Keratan Metro yang mengesahkan menerima memorandum bantahan kempen tandatangan

 Joe manir yang mengetuai bantahan aman pada 18 JUL 2012 jam 1100 di hadapan pintu masuk Wisma Persekutuan, Kuala Terengganu.


Pendy dan Joe Manir
Pak Wahid Telemong





Jawapan Rasmi Jabatan Perhilitan kepada pembiak, peminat, peniaga di negeri Terengganu


BERITA BAIK UNTUK PEMINAT BUDGIE DAN COCKATIEL

Di dalam Harian Metro edisi Timur bertarikh 4 APR 2013, kenyataan oleh pembiak budgie Mohd Nasir bin Yang -  seorang penerima anugerah Master Breeder PPBCT melahirkan rasa lega dan gembira terhadap keputusan pihak Jabatan Perhilitan tidak mengenakan lesen terhadap spesis budgie dan cockatiel.

* ISU LESEN BUDGIE TELAH SELESAI, KINI TIDAK DIKENAKAN LESEN

NOTA PENTING : BAGAIMANAPUN SEHINGGA KINI TIADA HITAM PUTIH YANG DIKELUARKAN OLEH JABATAN PERHILITAN BERHUBUNG DENGAN LESEN BUDGIE DAN COCKATIEL. AKTA INI MASIH ADA CUMA IANYA TIDAK DIKUATKUASA. 

6 comments:

  1. saya akan cuba mengumpulkan seberapa bnyak tanda tangan utk kita bantu mengeluarkan semula budgie ngan cockateil dlm akta....sedih....
    T_T

    ReplyDelete
  2. okey....thanks bro, semoga berjaya

    ReplyDelete
  3. Salam..
    Jadi, dah dapat ke keputusannya ke.?
    budgie saya tu tengah keluar masuk nest tu... kalau kena lesen alamak kena madulkan la... heheh..

    Harap tak jadi lah, lesen tu yer..

    ReplyDelete
  4. TU AHH..HOK KWAE TUNGGU MASO NOK NETAS JAH TUHH.ADO LA DALE 5 BUTIR TELOR.JENG GU NOK BAYAR BANYOK-BANYOK.NOK MASUK AKTA WAK GAPO GAK, MUGO BURUNG NI MUDOH BIOK BUKE NYO SUSOH NAK DAPAT.TALA PAROK LAAA..

    ReplyDelete
  5. Saya ada dalam 200 ekor. Kalau kena lesen. Parok la..

    ReplyDelete
  6. budgie dan cockatiel telahpun dikeluarkan dari akta dan tidak dikenakan lesen.

    ReplyDelete